Strategija inkluzije Erasmus+
1. Inkluzija kot temelj evropskih vrednot
Inkluzija je eno temeljnih načel Evropske unije in sestavni del programa Erasmus+. V njegovem okviru se spodbuja ustvarjanje enakih možnosti za vse posameznike, ne glede na njihove osebne okoliščine, ozadje ali zmožnosti. Inkluzija presega zgolj fizični dostop — pomeni tudi kulturno odprtost, prilagodljivost sistemov, razumevanje raznolikosti in aktivno odpravljanje strukturnih in nevidnih ovir, ki posameznikom preprečujejo sodelovanje.
Za Visoko šolo za management Bled inkluzija pomeni zavezo, da vsak študent, ne glede na socialno-ekonomski status, zdravstveno stanje, invalidnost, družinsko ozadje ali druge okoliščine, lahko dostopa do izkušenj mednarodne mobilnosti, se razvija in enakovredno prispeva k akademskemu in družbenemu okolju.
2. Razumevanje inkluzije na Visoki šoli za management Bled
- Širši pogled na inkluzijo
Visoka šola za management Bled ne obravnava inkluzije zgolj kot posebne politike za “ranljive skupine”, temveč kot temeljno načelo kakovostnega, pravičnega in trajnostnega izobraževanja. Inkluzivna mednarodna mobilnost pomeni, da zavod:
- odpravlja sistemske ovire, ki določene skupine izključujejo (npr. visoki stroški, pomanjkanje informacij, zapleteni postopki);
- prilagaja procese, da upoštevajo raznolikost potreb (npr. fleksibilni roki, podpora v tujem jeziku, mentorstvo);
- aktivno naslavlja predsodke, ki lahko ovirajo vključevanje (npr. stereotipi o invalidnosti, socialni stiski, tujcih);
- gradi kulturo vključevanja, kjer se raznolikost dojema kot prednost, ne kot izjema.
- Kdo so “študenti z manj priložnostmi”?
V okviru strategije Visoka šola za management Bled uporablja opredelitev Evropske komisije in nacionalne agencije CMEPIUS, ki vključuje:
- ekonomsko prikrajšane študente (npr. prejemnike državne štipendije, tiste brez družinske podpore),
- študente z invalidnostjo ali posebnimi potrebami,
- študente iz oddaljenih ali demografsko ogroženih regij,
- študente, katerih prvi jezik ni slovenščina ali prihajajo iz migrantskih okolij,
- prve generacije študentov v družini, ki se pogosto soočajo s pomanjkanjem akademske podpore doma,
- druge posameznike, ki zaradi kakršnihkoli razlogov težje dostopajo do mobilnosti.
3. Zakaj je inkluzija pomembna za mednarodno mobilnost?
Mobilnost v okviru programa Erasmus+ prinaša znanje, samozavest, jezikovne spretnosti, profesionalne priložnosti in osebnostno rast. Vendar pa dostop do teh koristi ni samoumeven za vse. Študenti z manj priložnostmi pogosto:
- niso informirani o možnostih mobilnosti,
- ne verjamejo, da so te priložnosti zanje dosegljive,
- se bojijo finančnih posledic ali administrativnih zahtev,
- potrebujejo dodatno podporo (npr. za zdravstvene posebnosti).
Če ne zagotovimo aktivne podpore inkluziji, se mobilnost reproducira kot priložnost za privilegirane, s čimer se poglablja socialna neenakost tudi znotraj visokošolskega sistema.
4. Inkluzija kot del identitete Visoke šole za management Bled
Visoka šola za management Bled je majhna, fleksibilna visokošolska institucija z individualnim pristopom. Prav ta velikost in agilnost predstavljata odlično osnovo za razvoj personalizirane in odzivne inkluzivne prakse. Kot izobraževalna ustanova, ki se osredotoča na podjetništvo in upravljanje, Visoka šola za management Bled razume pomen enakih izhodišč za razvoj talentov – tudi na mednarodni ravni.
Inkluzivna mobilnost se tako vključuje v širšo vizijo zavoda, in sicer:
- osebna rast in enakovreden razvoj vseh študentov,
- pravičnost in dostopnost kot stebra akademske skupnosti,
- prizadevanje za mobilnost brez ovir (fizičnih, finančnih, informacijskih),
- mednarodna odprtost, ki temelji na spoštovanju raznolikosti.
5. Kako Visoka šola za management Bled uresničuje inkluzijo v praksi
Visoka šola za management Bled nima lastnih sredstev za financiranje mobilnosti, zato vsa prizadevanja za inkluzijo temeljijo na učinkovitem izkoriščanju evropskih (Erasmus+) in državnih virov (npr. Štipendijskega sklada RS).
- Informiranost kot prvi pogoj dostopa
- Pravočasno in jasno obveščanje o priložnostih Erasmus+, zlasti za študente z manj priložnostmi.
- Razbijanje mitov o tem, kdo “lahko gre na izmenjavo”.
- Komuniciranje, da finančna stiska, invalidnost ali socialne okoliščine niso ovira, ampak osnova za dodatno podporo.
- Personalizirana podpora študentom
- Študentom nudimo svetovanje pred, med in po mobilnosti – s poudarkom na prilagoditvi informacij in postopkov njihovim okoliščinam.
- Pomoč pri prijavi na dodatna sredstva (npr. Erasmus+ inclusion top-up, kritje dejanskih stroškov).
- Povezovanje z nacionalnimi in mednarodnimi organizacijami za dodatno pomoč.
- Partnerstva in sodelovanje
- Povezovanje z organizacijami, kot so Štipendijski sklad RS, CMEPIUS, za podporo študentom z manj priložnostmi.
- Sodelovanje z gostiteljskimi institucijami pri zagotavljanju dostopnega okolja za vse udeležence.
- Spodbujanje kulture odprtosti
- Aktivno promoviranje raznolikosti.
- Pozitivne zgodbe študentov z manj priložnostmi, ki so uspešno opravili mobilnost.
- Ozaveščanje zaposlenih o pomenu vključevanja in občutljivosti za raznolikost.
6. Zaveza vodstva in trajnostni razvoj
Vodstvo Visoke šole za management Bled razume inkluzijo kot dolgoročno zavezo. To ni zgolj projekt ali odziv na razpis, temveč načelo, ki mora biti vtkano v vse ravni delovanja, od strateškega načrtovanja do vsakodnevnega odnosa do študentov.
Zato se Visoka šola za management Bled zavezuje, da bo:
- nadalje razvijala in krepila prakse vključevanja,
- spremljala udeležbo in zadovoljstvo študentov z manj priložnostmi,
- redno prilagajala strategijo glede na odzive in potrebe,
- podpirala Erasmus+ kot orodje za zmanjševanje neenakosti v dostopu do kakovostnega izobraževanja.
7. Sklepna misel
Pravična in vključujoča mobilnost ni stvar številk, ampak zmožnosti, da vsak študent začuti, da je mednarodna izkušnja tudi zanj. Na Visoki šoli za management Bled verjamemo, da je raznolikost vir moči – tudi v okviru programa Erasmus+. Strategija inkluzije je zato naš skupni kompas za bolj odprto, dostopno in solidarno akademsko okolje.